Zdrowe jelita – zdrowy człowiek

Zdrowe jelita to zdrowy człowiek. Prawidłowe funkcjonowanie jelit jest bardzo ważne dla zdrowia.

Jaką funkcję pełnią jelita?jelita

Głównym zadaniem jelita cienkiego jest pobieranie z masy pokarmowej substancji odżywczych dla organizmu. Enzymy znajdujące się w jelicie rozkładają białka na aminokwasy, tłuszcze na kwasy tłuszczowe oraz węglowodany na cukry proste rozpuszczalne w wodzie. W ten sposób rozdrobnione składniki pokarmowe zostają transportowane przez ścianki jelit do krwi.

W jelicie grubym następuje zakończenie procesu trawienia. Stąd do organizmu transportowane są woda i elektrolity, a reszta substancji pokarmowej formowana zostaje w masę kałową i transportowana na zewnątrz.

Jelita pełnią nie tylko funkcję trawienną, ale również odgrywają bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu układu immunologicznego. Za właściwe działanie obydwu tych układów odpowiedzialna jest znajdująca się w jelitach flora bakteryjna. Prawidłowe funkcjonowanie jelit jest bardzo ważne dla zdrowia.

Już starożytni medycy wiedzieli o tym, że jelita powinny być utrzymane w idealnym porządku i że zdecydowana większość chorób ma swój początek w jelitach, które w skutek zaburzeń funkcjonowania układu trawiennego, zawierają szkodliwe substancje przedostające się do wnętrza organizmu.

 

Skąd się biorą zaburzenia w funkcjonowaniu jelit?

W ciągu minionych kilkudziesięciu lat, przede wszystkim dzięki wysokiemu rozwojowi chemii spożywczej, nasz sposób odżywiania zmienił się na bardzo niekorzystny dla układu trawienia. 

Spożywanie coraz bardziej wyrafinowanych potraw, bogatych w cukier, nadmierne spożywanie mięsa oraz przemysłowo przerabiana żywność bogata w konserwanty, barwniki i emulgatory wpływa szkodliwie na układ trawienia powodując chroniczne zaburzenia w funkcjonowaniu jelit.

Również niedobór ruchu wpływa na zwolnioną i tym samym nieefektowną pracę jelit, stwarzając idealne środowisko dla nadmiernych procesów gnilnych, których efektem końcowym są toksyny zatruwające stopniowo nasz organizm.

 

Jakie są objawy zaburzeń funkcjonowania jelit?

Zaparcie, biegunka, gazy i wzdęcia, nieprzyjemny smak i zapach w ustach, syndrom jelita drażliwego, bóle mięśni i stawów, zaburzenia snu, zgrzytanie zębami, chroniczne zmęczenie, nieuzasadniona drażliwość i nerwowość, obniżona odporność organizmu, wrzody, problemy skórne, trądzik, alergie, anemia, migrena oraz wiele innych poważnych chorób.

 

Jak utrzymać jelita w formie?

Odpowiednie odżywianie: Jedz pożywienie zawierające błonnik, witaminy, minerały i tłuszcze nienasycone. Dużo świeżych warzyw i owoców, orzechy, migdały, siemie lniane oraz oleje roślinne tłoczone na zimno. Zamiast mięsa jedz więcej ryby. Ogranicz spożycie kawy, herbaty i słodkich napojów gazowanych. Jogurt naturalny i kefir wpływają pozytywnie na florę bakteryjną w jelitach, a suszone figi lub śliwki oraz surówka z kiszonej kapusty przyspieszają pracę jelit.

Wystarczająca ilość płynu: Pij dużo wody. Potrzebujemy dziennie 1,5 do 2 litrów wody możliwie niegazowanej. Woda jest niezbędna w procesie trawienia - codziennie organizm nasz produkuje 1 litr sliny, ½ litra żółci, 1 ½  litra soku trzustkowego, 2 l soku trawiennego i 2 do 3 litrów śluzu w jelicie.

Aktywność fizyczna: Bez odpowiedniej ilości ruchu wiotczeją mięśnie, również mięśnie jelit. Regularne ćwiczenia przyspieszają przepływ treści przez przewód pokarmowy i pobudzają perystaltykę jelit. Uprawiaj sport, chodź na spacery i używaj częściej schodów zamiast windy.